Parkanna på: er en intervjuserie på Norsk Rockforbunds nettsider hvor vi intervjuer medlemmer som gjør noe spesielt eller fortjener en liten oppmerksomhet. Denne gangen går turen til en 30-årsjubilant – nemlig Arendal Rock Klubb. Klubben har eksistert siden 1981 og er med det en av Norges eldste.

30-årsdagen har allerede vært markert med utsolgt jubileumskonsert, og nå planlegges et stort plateslipp bestående av musikken som har preget Arendals rockescene de siste tre tiårene.

Vi har tatt en prat med initiativtaker Ole Johan Lillegaard. Lillegaard har vært en svært synlig figur i Arendals musikkmiljø siden begynnelsen av 80-tallet, kjent fra band som Dødens Triumph, Brød & Sirkus og Gul Tyv. Han spilte sin første konsert hos Arendal Rock Klubb i fødeåret 1981 og er primus motor for jubileumsfeiringen. I dag driver han Munkehaugen kultursenter som består av både bandverksted og lydstudio, samt prosjektet Rytmisk fabrikk som er et talentutviklingsprogram.

Først og fremst – gratulerer med jubileum! Å ha holdt det gående i 30 år må sies å være en prestasjon, hvordan startet det hele?

Fra slutten av 70-tallet og begynnelsen av 80-tallet var Saga Natta med Tabben (lokalkunnskap kreves, journ.anm.) og miljøet rundt hans kafé et viktig bidrag til å gi unge musikere et sted å fremføre sin musikk. Etter hvert fikk ikke rockebanda delta, dansebanda fikk nok av rockerne! Dermed lagde de sitt eget arrangement i en idrettshall. Dette ble dog stoppet av kommunens kulturavdeling. Som en konsekvens av dette ble det fortgang i planene om å starte en klubb. En forløper til klubben som vi kjenner den i dag, var Harde Tiders kafé. Dette var en bokkafé som arrangerte noe få konserter.

Arendal Rock klubb ble stiftet 6. desember 1980, klubbens første konsert ble avholdt 21. januar 1981. Dette regner vi som den offisielle starten på klubbens virksomhet.

Noen høydepunkter i festivalen/klubbens historie du ønsker å trekke frem?

Det har i litt stille perioder i klubbens virksomhet blitt arrangert Sprø Musikk festivalen, på tidlig 80-tall. Her opptrådte bl.a. Wannskrækk i 1985 (som senere ble til Dum Dum Boys).
I 1987 arrangerte vi Flatt Jern Festivalen, her opptrådte bl.a. The Beste (Harald Ørn, Sverre Knutsen, Lasse Myrwold fra The Aller Værste), senere dette året fikk vi også besøk av legendariske Jokke & Valentinerne.
93-utgaven av samme festival ble avholdt i Bomuldsfabrikken, som nærmest var kondemnert gammelt, og det føltes som at risikoen for å falle gjennom gulvet var stor. Det gamle bygget var perfekte kulisser for en flott konsert med Motorpsycho. Jeg må også nevne at vi senere dette året hadde besøk av Clawfinger (som må kunne sies å være halvt Arendalsk).

I 1996 opptrådte Seigmen på sitt beste i Granehallen, et flott minne. Det er mange høydepunkter når historien skal skrives!

Hvor mange er aktive i miljøet rundt Arendal Rock Klubb, og hvordan er klubbens posisjon i Arendal?

Vi er håndfull idealister som er hekta på god musikk. Vi får stor oppmerksomhet rundt våre arrangementer, og blir godt støttet av kulturetaten som jeg selv jobber i. Men vi sliter med å få gode datoer i kulturhuset som booker 10 måneder i forveien med all slags stand-up show og tull..

Har klubben endra karakter siden den oppstarten?

På mange måter har den ikke det, vi er fortsatt opptatt av nyskapende musikk, og samarbeider blant annet med Hovefestivalen om Hovebattle og campscenen.

Hvilke hovedutfordringer opplever dere som konsertarrangør i Norge i dag?

Problemet er ofte at de nasjonale støtteordningene som Kulturrådet sitter på har så rigide regler. Vi savner Musikkverkstedordningen (MVO). MVO har hjulpet oss i alle år, vi har f.eks. fått to PA-anlegg gjennom ordningen, det er utrolig bra!

Benytter klubben seg av støtteordningene som finnes for konsertarrangører?

Kun på lokalt plan, samt NRF/Frifond som har støttet oss bra i jubileumsåret.

Vi skjønner at det er store prosjekter på gang i forbindelse med markeringen av jubileet, kan du fortelle litt om dette?

Jeg forteller gjerne mye om dette. Vi har blant annet gjennomført en jubileumskonsert hvor et utvalg av gamle band og nykommere med en stor fremtid foran seg viste seg frem fra scenen. Blant bandene publikum kunne oppleve var Seventh som spiller hard metal og snart er klar med fullengder, Valerie som spiller glamrock og nylig har gitt ut en hjemmelaget demo og Disaster Destination som er et ungt og friskt trashmetal band. Det var også duket for gamle travere fra 80- og 90-tallet, som Still Messin, Bentley, The Splash (som var spesielt satt sammen for anledningen), Rocket Brothers og en gjenforening av et av de viktigste banda på 80-tallet, “Scarlet”..

Djerv var booket inn som headliner, noe ble en stor suksess med fullt hus og kanonstemning. En meget vellykket festkveld!

.. og så har det kommet oss for øret at man ikke stopper feiringen der, men sågar har et stort plateprosjekt på gang. Fortell!

Det stemmer, plateprosjektet har fått navnet Rock fra Arendal gjennom 30 år. Vi vil sette fokus på viktige lokale musikkutgivelser gjennom de 30 årene Arendal Rock Klubb har eksistert. Dermed slår vi på stortromma og planlegger å gi ut en dobbeltvinyl og CD proppet full med lokale godbiter!

Vi driver for tiden og digitaliserer kassettutgivelser fra tidlig på 80-tallet. Kassettrevolusjonen i Norge startet nemlig i Arendal, hvor to entusiaster fra en industribygd utenfor byen satte det hele i gang med liveopptak av alle rockekonserter i byen. Det ble utgitt en “drøss med” kassetter og coverene var gjerne håndtegnet. Dette skapte en trend for nyutgivelser i Norge – alle kunne gi ut sjøl.

Et lokalt plateselskap ved navn Hellish Records vekkes i denne anledning til live etter noen år i dvale. Selskapet har en nonprofitt-politikk og har mer enn gjerne sagt seg villig til å gi ut platen.
En arbeidsgruppe er nedsatt og har startet innsamling av materiale. Det er til nå kommet inn over 32 på listen over veldig aktuelle band som skal sloss om plassen på den eksklusive vinylutgivelsen. Det satses også på å lage et nettbasert arkiv som skal romme alt materiale som kommer inn. Det vil legges mye ressurser i å ha et gjennomarbeidet coverdesign med artistenes historikk. Vår lokale superprodusent Bård Torstensen fra Clawfinger skal digitalisere og remastre om nødvendig. Design skal grafiker Espen Hegland stå for, som blant annet har gjort design for Canal Street og Guro von Germeten.

Et ekslusivt opptrykk på 250 nummererte eksemplarer, samt en dobbel-cd, vil gjøres tilgjengelig for publikum 16. desember. Slippet skal behørig markeres i Arendal Kulturhus.

Det høres ut som et spenstig og spennende prosjekt, en sprek 30-åring verdig!

Til slutt: hva mener du er det viktigste Norsk Rockforbund bør jobbe for i året som kommer?

Jeg synes det er viktig med stort fokus på små arrangører, i festival-norge er det de store festivalene som dominerer, men da bare om sommeren.
Det viktigste for oss som klubb er å bidra til at lokale og nasjonale norske band har småscener for å teste ut sitt materiale. Vi har merket oss en drastisk kvalitetsøkning på lokale band etter at flere og flere får mer live-erfaring. De yngste bandene har godt av å se gode forbilder som gjør det bra lokalt og etter hvert nasjonalt.

Vi takker for praten og ønsker Arendal Rock Klubb lykke til med videre jubileumsfeiring!